sunnuntai 8. joulukuuta 2013

Olgasukat

Neljä pakollista villasukkamallia kokeiltavaksi ovat piirakkasukat, broken seed stitch, kertut sekä olgat. Nyt otin näistä hallintaan viimeisen tekemättömän eli olgasukat.

Olgasukat kuuluvat siihen mallijoukkoon, jota on pyörinyt netissä ja blogeissa pitkään ja minä olen niitä katsellut ja pohtinut, etten taida niitä kuitenkaan tehdä. Kivat, muttei ehkä minulle. Kuitenkin jouluvalmisteluissa lankalaatikkoa penkoessani löysin ikivanhan seiskaveikan, joka pyysi päästä olgaksi. Mikäpäs siinä sitten.

Olgasukkiin löytyy useitakin ohjeita, mutta minä tykästyin Lankahelvetin ohjeeseen. Ohje on suoraan 7 veljestä-langalle. Sen verran tein muutosta, että jatkoin olgasukkien mallineulosta myös jalkaterän päällä. Alkuperäinen ohje on Punomon sivuilla.

Ja, kuten olen ennenkin todennut, vanha 7 veljestä on aivan eri luokkaa kuin nykyinen. Vanha marinoitunut lanka oli huomattavan paljon pehmeämpää ja miellyttävämpää kuin nykyinen karkea versio.






Nimi: Olga villasukat
Lanka:  Novita 7 veljestä
Koko: n. 38
Kenelle: Lahjaksi
Ohje: Olgasukat, Lankahelvetti ja Punomon alkuperäinen ohje
Ajatuksia: Helppo malli. Sopisi hyvin myös aloittelijalle, joka haluaa tehdä jo muutakin kuin perussukkaa. Hyvä malli pitää perusrepertuaarissa.

3 kommenttia:

Neule-Kirppu kirjoitti...

Kauniit sukat! Novitan vanhat langat ovat parempia kuin nykyiset. Laatu on heikentynyt.

Henna Jokio // Lankahelvetti kirjoitti...

Kauniit olgat :)

Viivu kirjoitti...

Kiitos. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...